duminică, 22 august 2010

Ura de sine

Atenţie, azi sunt rău. Deci: jurnalistul a aflat depre piramida lui Maslow; iar asta, dimpreună cu o percepţie personală a Mioriţei şi cu un fel de nişte observaţii sociologice formează amestecul păstos din care el prepară o chiftea mare şi picantă, numai bună de servit publicului consumator: editorialul ! Săptămâna aceasta: asupra românimii din Italia.

Amicul Cristian Gaiţă, altminteri un bun profesionist, nu este o voce singulară; de fapt, este doar una din cor. În mod cvasi-unitar suntem asaltaţi mediatic - în presă, la televizor, pe bloguri, oriunde - de această viziune condescendentă, de la caz la caz cu tente disperate sau moralizatoare, în orice caz pesimistă despre 'ciobanii mioritici', 'meltenii' sau pur şi simplu 'rrumânii' din ţară sau din diaspora. În esenţă, ea se reduce la concluziile: 'vai de capul nostru', 'ca la noi la nimenea' şi 'ne merităm soarta' cu varianta mai subtilă 'vă meritaţi soarta'.

Cinstit vorbind, paradigma respectivă este irezistibilă. Însuşi Cioran spunea, nu ? Să ne aducem aminte: 'Mărturisesc că am privit cândva ca pe-o ruşine apartenenţa la un popor oarecare, la o colectivitate de învinşi, cu origini asupra cărora nicio iluzie nu-mi era permisă.'

Incontestabil adevărat. Dar: desfăşori un întreg arsenal de procedee stilistice într-o descriere de o deşteptăciune fenomenală - ca să ce ? Să-ţi umpli spaţiul din blog sau din ziar, să dovedeşti cît de conştient eşti, să tragi tu un semnal de alarmă ? (Că veni vorba: semnalul de alarmă opreşte trenul, tu n-ai să opreşti nimic niciodată, o ştii şi asta îţi adînceşte frustrarea. Dar mă rog, ai dreptul la opinie. Şi tot că veni vorba: 'nu scrii pentru că ai ceva de spus, ci pentru că vrei să spui ceva'. Tot Cioran, colegul tău de opinie.)

În timpul ăsta copii românilor veniţi în vacanţă în România comunică numai în limba italiană (da, şi în familie), graţie eforturilor - reuşite - de integrare în noua societate. Un simptom clar al auto-dispreţului etnic, boală grea care a atacat, de exemplu, milioane de italo-americani de generaţia a doua. Mecanisme sociale obscure şi implacabile, de care nu prea se ştiu multe. Dar opinionistul e ocupat să-şi scrie chifteaua despre 'cei care nu înţeleg lumea în care trăiesc'. El n-are timp de documentare sau alte rahaturi din astea care consumă timpul. Şi, preluând trendul, îşi beşteleşte naţia, cochetând exact cu acelaşi sindrom: ura de sine etnică.


N.A. Articol inspirat de o remarcă şi un mic schimb de replici pe FaceBook.

8 comentarii:

cipslim spunea...

nu vreau sa uplu rubrica de comentarii cu injurii si obscenitati elaborate la adresa oamenilor de media in general si la cea in discutie in particular dar vreau sa-mi fie cunoscuta pornirea.
M-am saturat de astia care se plang cat de prosti sunt pana in varful parului.
E untrend cred luat de la curentul emo.
Dar daca te uiti bine nici interbelic nu7 era mai breaza presa asta a noastra.

Dutu Mihai spunea...

Meştere, depinde cine zice şi ce zice. Dacă-mi scrie Gaiţă despre prostia milenară a rrumânilor, folosind un ton grav, uşor superior, el având o echipă formată din vietăţi mononeuronale, atunci ... :D . Bănuiesc că n-ai călcat în strachina cu patriotism şi n-ai să începi să înşiri câte descoperiri au făcut bravii noştri consăteni şi că fără rrumâni lumea ar fi mai tristă. Prostia noastră ne împinge vrând nevrând spre mizantropism, care se manifestă fix la fel la toată lumea. Tema cu rrumânii e proşti e fumată dar a naibii de reală. Ce e ciudat la nenea Gaiţă e că el nu crede ceea ce a scris în editorial. Săptămâna viitoare precis va scrie despre marile realizări ale neamului sau ne va îndemna să fim uniţi pt că suntem un popor de oameni inteligenţi. :D

Marius spunea...

@cipslim - mey, dacă mă uit bine nici noi nu suntem mai breji. Că doară ne plîngem de ăia care se plîng.

@Dutu Mihai - Deci te-ai simţit :D tema articolului este 'ura de sine etnica' - fenomen paralel mizantropismului de care faci vorbire, uneori chiar opus: nu-i urăsc/desconsider pe ceilalţi, ci pe mine, ca român. E de discutat la greu. Cît despre 'tema cu rrumânii e proşti e fumată dar a naibii de reală' - în regulă, şi? Continui să inventez noi moduri originale şi dăştepte de a spune la infinit că rrumânii e proşti (iar prin asta eu implicit mă detaşez de prostime) ? Sau mai bine abordez tema şi din alte unghiuri, la rece, gen: sunt cu adevărat proşti? ce e totuşi prostia, ceva ce mă deranjează strict pe mine ? iar dacă sunt proşti, care sunt cauzele ? nu e cumva o formă de suferinţă socială ? există daune reale ? se poate preveni/trata ? există şi la alţii ? etc etc etc etc

Dutu Mihai spunea...

Nu chiar. Mizantropismul meu nu e de faţadă şi nici remunerat sau fixat în editoriale ipocrite. Când locuiam în România trăiam cu impresia că suntem miezul din fanta şi nimeni nu se ridica la nivelul nostru. Mi-am revenit când am părăsit Românica. Teoretic, diaspora noastră ar trebui să fie crema societăţii, nu? Ei bine, realitatea e alta. :D Şi nu, nu mă urăsc, doar că nu am porniri patrioto-isteroide-tâmpe. Sunt excepţia de la regulă, în orice caz. :D

Alina Harja spunea...

Ne-au demontat statisticile miturile. Deci n-are a face ura de sine. Este realitatea:
http://www.realitatea.net/miturile-despre-romani-si-romania-demontate-de-specialisti_734297.html

Marius spunea...

Interesant de observat si cine se numara printre specialistii in cauza: un infractor : http://bit.ly/b5mVcZ si un derbedeu : http://bit.ly/9nt8aA
Iar consumul de cosmetice n-are nicio treaba cu frumusetea. Poate cu lipsa ei. Hai sa nu confundam realitatea cu Realitatea TV, zic.

Alina Harja spunea...

Marius, faptul ca femeile din Romania dupa o anumita varsta nu se mai ingrijesc este o realitate. Eu vad diferenta dintre italiencele de 40 de ani si romancele de aceeasi varsta.
Daca iei in calcul doar tineretul, ai dreptate tu: romancele sunt mult mai frumoase decat multe altele. Insa dupa 40 de ani, lucrurile sunt exact pe dos. Si da, are treaba consumul de cosmetice si, in general, tratamentele cosmetice. O vopsea de par, un tratament al tenului, o oja dau un aspect cu siguranta mai frumos decat un batic sau un ten scoflacit. Si, din pacate, romancele noastre (mai ales din cauza lipsei de bani) uita sa mai fie femei dupa o anumita varsta.
Si daca te duci la o sala de gimnastica: aici este plin de femei de peste 40 de ani. In Romania vezi doar tineret.
Asta este adevarul.
Nu sunt de acord cu argumentele pe care le aduci tu pentru a da peste a-i contrazice. Faptul ca unul este un infractor nu inseamna ca este si chior sau ca nu este in stare sa analizeze datele statistice. Sunt doua lucruri diferite.
Este ca si cum ai judeca o afirmatie a lui Roman Polanski despre cinema prin prisma faptului ca este acuzat de viol.
Ce legatura are una si cu alta?
Tu adu-mi argumente concrete (cifre, statistici) ca nu au dreptate. Un alt specialist care a demonstrat contrariul.
Hai sa nu pornim doar de la prejudecati, zic.

Marius spunea...

Miturile naţionale sunt o formă de a tonifica moralul unui popor. A le demonta fără să pui nimic în loc, sau mai rău, a pune în loc alte mituri (de import sau cele ale societăţii de adopţie) e un exerciţiu păgubos şi un efort neproductiv. Iar cînd ai şi-un dosar penal ar fi mai de bun-simţ să scuteşti lumea de opiniile tale - bazate sau nu pe statistici.

În rest, aducînd argumentele concrete cerute, aş putea demonstra cum că paharu-i pe jumătate plin în timp ce tu vei reuşi în continuare să demonstrezi că-i pe jumătate gol. N-are sens, e evident.

Apropos de cosmeticale, faceţi voi ce faceţi şi tot la ele ajungeţi cu discuţia :-D Da' consumu' de cosmetice tot irelevant e, că poate românca îşi face acasă o mască cu miere şi castraveţi şi i se rupe în paişpe de otrăvurile de la Avon, de exemplu. Revenind la temă, tocmai consumul ăsta mi se pare cel mai bun indicator al autostimei scăzute: că doar de-aia te sulimăneşti, că nu-ţi place ce vezi în oglindă dimineaţa :) Serios vorbind, părerea mea e că după 40 frumuseţea reală are mult de-a face cu eleganţa şi echilibrul care vin din interior.

Trimiteți un comentariu

ARHIVA GRAPHEINA

TOP 5 POSTĂRI POPULARE

BLOGGERI ROMÂNI ÎN ITALIA

CINE ? CE ? UNDE ? CÂND ? CUM ?

PUBLICITATE